Petycja do mediów o wsparcie projektu dla lokalnych artystów

Petycja do władz zielonogórskich mediów 

Zielonogórski port rzeczny- przywróćmy rzekę miastu

Wnoszę do władz mediów miasta Zielona Góra o wsparcie idei miejskiego portu rzecznego i poszukiwanie dalszych pomysłów - na przykład wśród mieszkańców miasta- na dalszą rozbudowę projektu- jaki ma za zadanie pomóc lokalnym artystom usiłującym ożywić rzeczny port miejski dla miasta Zielona Góra. Jak sądzę, warto przywrócić rzekę miastu, które się od niej trochę odwróciło.

Miasto Zielona Góra powoli odkrywa swoje porty- port lotniczy na przykład był wspierany finansowo przez władze miejskie. Czy miasto Zielona Góra odkryje i wesprze także swój port rzeczny położony przy granicy administracyjnej miasta? To zależy od Państwa jako wydawców mediów, do których piszę niniejszy list. 

Czy władze Państwa medium są zainteresowane działaniami związanymi z ożywieniem portu rzecznego dla miasta Zielona Góra?

W porcie działa grupa artystów chcąca ożywienia miejskiego portu.  Port ten znajduje się w sąsiadujacej z terenem miasta Ziel. Góra- wsi Cigacice. Z Zielonej Góry prowadzi tam droga oraz linia kolei spalinowej (ze zmianą kierunku jazdy pociągu w m. Sulechów). 

Opracowaliśmy pierwsze pomysły dla portu rzecznego. Pomyśleliśmy, że poprosimy Państwa o pomoc. 

Przykłady takich proponowanych działań to tylko jedna z wielu składowych pomysłu reaktywacji nabrzeża rzeki Odry przy granicy miasta.

Zielonogórska Kolej Odrzańska

Istotą pomysłu jest pociąg miejski- autobus szynowy z napędem spalinowym, który jako atrakcja turystyczna kursowałby - najpierw z Zielonej Góry do portu w Cigacicach, a później także do portu rzecznego w Nowej Soli, korzystając z istniejących linii kolei. 

Linia kolei w porcie rzecznym tuż przy granicy administracyjnej miasta Zieln Góra jest unikalnym atutem tego miejsca i pozwala aby dojechały tutaj spalinowe autobusy szynowe. Stacja końcowa powstałaby przy nabrzeżu. Odpowiednim przewoźnikom zadałem pytania, dla proponowanego połączenia sezonowego : 1. czy jest możliwe uruchomienie połączeń (po odkopaniu zasypanego przejazdu na drodze szutrowej w Górkach Małych) i jak wygląda sprawa z możliwym wprowadzeniem połączeń przy obecnej przepustowości odcinka Sulechów- Ziel. Góra. Celem byłoby dokonanie reaktywacji istniejącej linii kolei turystycznej (czyli linii szynobusu spalinowego) kursującej z Zielonej Góry do Cigacice-Port przez Sulechów- o nazwie "Zielonogórska Kolej Odrzańska" i kursującej w weekendy w czerwcu, lipcu i sierpniu. W centrum wsi Cigacicie, przy nabrzeżu portowym, powstałby przystanek kolejowy o proponowanej nazwie "Port miejski Zielona Góra- Cigacice" przy czym obecny właściciel musiałby udostępnić (wynająć) teren. Nie wiemy, czy UMWL i UMZG przeznaczy środki na sfinansowanie kursowania pociągu turystycznego- szynobusu, w weekendy np. 4-6 razy dziennie, i jakie będą koszty?

Proponuje się by przebudować owo nabrzeże od strony linii kolejowej w port dla galarów odrzańskich, czy małych tramwai wodnych. Nie wymaga to większych nakładów środków. Powstałby węzeł intermodalny umożliwiający przesiadkę z pociągu turystycznego wprost do galarów rzecznych.


Wyniki burzy pomysłów na temat portu:
- stworzenie oferty turystycznej "Port rzeczny Zielona Góra" w ramach której oferowane byłyby rejsy galarami, tramwajami wodnymi, do okolicznych winnic na trasie z portu do Górzykowa (gdzie powstałaby przystań przy winnicach) oraz do Oderwaldu.
- pomysł reaktywacji istniejącej linii kolei turystycznej (czyli linii szynobusu spalinowego) kursującej z Zielonej Góry do Cigacice-Port przez Sulechów- o nazwie "Zielonogórska Kolej Odrzańska" i kursującej w weekendy w czerwcu, lipcu i sierpniu. W centrum wsi Cigacicie, przy nabrzeżu portowym, powstałby przystanek kolejowy o proponowanej nazwie "Port miejski Zielona Góra- Cigacice" przy czym obecny właściciel musiałby udostępnić (wynająć) teren. 
- pomysł przebudowy dawnego spichlerza betonowego z wieżą w stylu wieży zamkowej na atrakcję turystyczną "Zamek Odrzański" - współczesną rekonstrukcję średniowiecznego zamku odtworzonego w celach turystycznych (jako zamek będący współczesną rekonstrukcją i atrakcją dla rodzin, ze strzelaniem z łuku/ kuszy, zwiedzaniem muzeum zamkowego etc.)
-budowa dworca promów wodnych w obecnym magazynie przy nabrzeżu. Wewnątrz powstałaby olbrzymia poczekalnia- hol kasowy dworca promów wodnych, pełniąca rolę przestrzeni dla wystaw, koncertów. 
-pomysł uruchomienia klubów wioślarskich, czy kajakarskich.
- pomysł wykorzystania nabrzeża portu jako wielkiej sceny muzycznej dla imprez muzycznych- festiwali, korzystając z istnienia wielkich przestrzeni o utwardzonym podłożu, czy oświetlenia w postaci ogromnych lamp. 
-jednoczesne zachowanie funkcji przeładunkowej portu.
-uporządkowanie nabrzeża od portu w stronę mostu, np. z wykorzystaniem bruku zgromadzonego na stertach w okolicy portu, celem budowy alei spacerowej w stricte zabytkowym stylu jaki panuje w starych uliczkach miasteczka.
-odbudowa centrum Cigacic z ryneczkiem: pomysł przewiduje dokładną odbudowę zniszczonej zabudowy ryneczku tego miasteczka. 


Temat tramwai wodnych

Proponowane trasy tramwai wodnych:
Krępa- Cigacice- Górzykowo, oraz z/ do poniższych przystani:
6. 437 lewy Bobrowniki nowosolski mała przystań 1 km 21 km 
7. 450 lewy/ prawy Milsko/ Bojadła zielonogórski mała przystań 13 km 34 km 
8. 459 lewy Tarnawa zielonogórski mała przystań 9 km 43 km 
9. 471 prawy CIGACICE zielonogórski Marina/port 12 km 55 km 
10. 475 lewy Krępa zielonogórski mała przystań 4 km 59 km 

Opisywałem temat tramwai wodnych- w relacji Cigacice- Las Odrzański (Oderwald). Znajduje, lub znajdowała się tam zniszczona przystań na rzece Odrze, wraz z wiatą przystankową. Przystań umożliwia- po jej niedawnej całkowitej naprawie- cumowanie tzw. galar na przystani Oderwald. 

Zaproponowałem też budowę dodatkowych przystani w Cigacicach koło mostu oraz w Górzykowie. 

Możliwe jest- już w tym sezonie-uruchomienie przystani w Lesie Odrzańskim- Oderwald, i wprowadzenie połączeń Las Odrzański/ Oderwald- Cigacice- Górzykowo, wraz z budową nowych przystani. Połączenia odbywałyby się w sezonie turystycznym wg ustalonego rozkładu- funkcjonując niczym tramwaj wodny w tej relacji. Ceny przewozu byłyby niskie. 

Do Lasu Odrzańskiego docierałyby autobusy MZK (pętla przy dawnym kąpielisku- jest częściowo nieutwardzona, sama droga została wyremontowana). Odcinek do dawnej przystani na rzece Odrze jest nieutwardzony, ale nie wiem czy jest potrzeba wprowadzenia tutaj komunikacji podmiejskiej- istniejąca pętla i parking w Oderwaldzie może wystarczyć dla zawrócenia autobusów.










-- 

Proponowany produkt turystyczny:

Zielonogórski Tramwaj Wodny: Zielona Góra (Krępa)- Górzykowo przez Cigacice ze zwiedzaniem winnic


Proponowany produkt turystyczny obejmuje: dojazd bezpłatnym lub opcjonalnie płatnym autobusem miejskim do pętli przy parkingu przy starorzeczu, przejście piesze do przystani istniejąca drogą, zaokrętowanie i kurs w relacji: Zielona Góra Krępa- Cigacice lub Zielona Góra Krępa – Górzykowo plus zwiedzanie winnic.


Wycena operatora galarów:

Cena za jeden rejs:

(wycięto- tajemnica handlowa)

zwiedzanie winnicy winnica Winnogóra lub Pod Lipami dodatkowa opłata 20


Wycena kursów: 2,5 miesiąca- od połowy czerwca do końca sierpnia w weekendy plus długi weekend majowy, 6 kursów w obie strony dziennie w relacji Ziel. Góra Krępa- Górzykowo plus dwa kursy w obie strony w piątkowe popołudnia w tym okresie: 132 kursy sob- niedz. plus 40 kursów w piątki= 172 kursy. Suma kosztów ---- PLN



Wycena kursów autobusu bezpłatnego Zielona Góra- Las Odrzański Oderwald istniejąca pętla przy dawnym kąpielisku na starorzeczu Odry


Koszty bezpłatnej lub płatnej linii autobusowej do Lasu Odrzańskiego tzw. Oderwald:

(ceny wycięto- tajemnica handlowa)

Realizacja Pana wniosku (pod warunkiem wcześniejszej budowy niezbędnej infrastruktury drogowej) jest możliwa poprzez uruchomienie dodatkowego pojazdu. Koszt wynajęcia pojazdu na 1 km wynosi -zł  netto. Zakładając uruchomienie dodatkowych 6 kursów np. z Dworca PKP do Lasu Odrzańskiego (12 km w jedną stronę) autobus dziennie wykona około 155 km co stanowi równowartość ok. -- zł brutto za jeden dzień. Tygodniowo około -- zł. Zakładając, że średnio w lipcu i sierpniu jest 9 / 10 tygodni daje kwotę to około --- zł brutto za sezon. „ (wg informacji MZK). Oszczędność kosztów jaką mona wprowadzić to przedłużenie już istniejącej linii z Krępy o 4 km do Oderwaldu.


Koszty dostosowania drogi na odcinku Krępa- Las Odrzański Oderwald pętla/parking przy starorzeczu

-Koszt wysypania podocza szlaką lub szutrem albo zużytym sfrezowanym asfaltem celem umozliwienia wymijania się autobusu z samochodami osobowymi (obecnie pobocze drogi ma liczne dziury i nierówności, należy je zasypać)- ok. 20-30 tys. PLN

-Ustawienie znaków informujących o zakazie parkowania na pętli autobusowej i wytyczenie i oznakowanie (znak przystanku) pętli przy starorzeczu tak aby samochody nie parkowały w tym miejscu- ok. 5 tys. PLN. Można zainstalować wiatę przystankową z demobilu/ używaną.


Na dzień dzisiejszy droga od pętli w Krępie do Lasu Odrzańskiego nie jest przystosowana do ruchu autobusów o czym wielokrotnie pisaliśmy w poprzednich wiadomościach. Przebudowa drogi wraz z budową pętli i peronów przystankowych nie leży w gestii MZK, który realizuje przewozy, a nie buduje drogi. Bez tej inwestycji autobusy mogą dojeżdżać tylko do pętli w Krępie. „ (wg informacji MZK)


Władze miasta informowały o problemach z pętlą przy starorzeczu w Krępie, ale wycięto już drzewo przeszkadzające autobusom w zawracaniu na pętli autobusowej. Warto przypomnieć ten temat. Do Oderwaldu zbudowano drogę asfaltową, i autobusy mogłyby tutaj docierać już w tym sezonie. Podobnie jak w dzielnicy Zielonej Góry- Ługowie, końcowy odcinek ok. 100 metrów do pętli autobusy pokonywałyby drogą szutrową. 


Opis tematu

Opisujemy temat tramwai wodnych- w relacji Górzykowo- Cigacice- Las Odrzański (Oderwald). Znajduje się tam naprawiona przystań na rzece Odrze, wraz z wiatą przystankową (przewróconą). Przystań umożliwiała cumowanie tzw. galar na przystani Oderwald. 

Interesuje mnie wprowadzenie połączeń Las Odrzański/ Oderwald- Cigacice- Górzykowo, wraz z budową nowych przystani w kolejnych latach (np. przy moście w Cigacicach). Połączenia odbywałyby się w sezonie turystycznym wg ustalonego rozkładu- funkcjonując niczym tramwaj wodny w tej relacji. Ceny przewozu byłyby niskie- w ramach biletu MZK za 3 PLN na całość produktu turystycznego- albo zupełnie bezpłatne. Kursy galarów/ tramwai i autobusów do lasu odbywałyby się tylko w dni bez deszczu.

Do Lasu Odrzańskiego docierałyby autobusy MZK (pętla przy dawnym kąpielisku- jest częściowo nieutwardzona, sama droga została wyremontowana). Odcinek do dawnej przystani na rzece Odrze jest nieutwardzony, ale nie wiem czy jest potrzeba wprowadzenia tutaj komunikacji podmiejskiej- istniejąca pętla i parking w Oderwaldzie może wystarczyć dla zawrócenia autobusów.


Kilka informacji o samym środku transportu:


Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów. 

Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.

Opis rzeki

Rzeka położona w granicy miasta, jest bardzo malownicza. Ale też niedostępna i zapomniana- kursy tramwai wodnych (por. zdjęcie) wstrzymano po II wojnie światowej. Nie wykorzystuje się jej już ani rekreacyjnie, ani sportowo. Nie ma nawet wyznaczonych i urównanych alejek spacerowych nad tą rzeką, nie ma wyznaczonych i opisanych tras krajoznawczych, a autobusy miejskie nie dojeżdżają do Oderwaldu, ongiś lasu miejskiego. Gdyby naszą rzekę dobrze rozreklamować, owe 2-3 km do rzeki pokonywałoby wielu mieszkańców poszukujących wypoczynku, a nadodrzańskie alejki zapełniłyby się spacerowiczami.


Odpowiedzi władz miasta


Modernizacja zatopionej przystani i budowa nowych przystanków pod przyszłą infrastrukturę turystyczną - wycieczki tramwajowe - rozpoczęcie regularnej żeglugi rzecznej jest wpisana w koncepcję rozwoju Nowego Miasta Zielona Góra. 
Będzie to bowiem atrakcja turystyczna dla wszystkich mieszkańców i gości.
Proszę jednak pamiętać o starym moście w Cigacicach, który wymaga remontu i dużych nakładów finansowych.
Z odpowiedzią na Pana konkretne pytania odnośnie rozpoczęcia regularnej żeglugi rzecznej musimy jednak zaczekać do wyborów nowych władz miasta i określenia kierunków dalszego rozwoju.
Dzisiaj mogę jedynie zapewnić, że z takiej atrakcji turystycznej nie możemy zrezygnować. Mieszkańcy Zielonej Góry cieszą się, że mieszkają teraz nad Odrą i ten fakt należy wykorzystać w pełni.

Monika Wiśniewska

Biuro Prezydenta Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra


W przyszłości, plany na przyszłość

Informowano nas o planach przedłużenia utwardzonej drogi do przystanki statków wycieczkowych przy rzece Odrze. Czy autobusy MZK mogłyby kursować do przystani rzecznej na Odrze w Ziel. Górze? Czy możliwa jest naprawa leżącej w krzakach wiaty przystankowej przy samej przystani rzecznej i jej ponowne ustawienie?

 

- czy szutrowa droga od końca drogi asfaltowej przy starorzeczu w Krępie nie mogłaby zostać utwardzona i naprawiona, tak aby do pętli przy rzece Odrze- przy przystani (budowa przystani jest obecnie dokończona)- mogły dojechać autobusy MZK? Inwestycja mogłaby zostać zaplanowana tak, by wraz z uruchomieniem tramwajów wodnych kursowały do przystani autobusy MZK. 


Umożliwi to przesiadkę z autobusu MZK na statek rzeczny lub na galary odrzańskie . 


Konieczne jest utwardzenie ok. 1,2 km szutrowej drogi od końca drogi asfaltowej do starorzecza oraz poprawa pętli i naprawa zniszczonej wiaty przystankowej. Wiata została wywalona i leży w krzakach przy przystani. Jest to stara wiata przystankowa przestawiona tutaj z jakiejś miejskiej ulicy. 





Statek Anna w Oderwaldzie. Z kolekcji G. Biszczanika
-- 

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.


TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty