Nowa przestrzeń publiczna - dyskusja w Fundacji Salony (12.12)
Przestrzeń miejska a zrównoważone kultury mobilności
- podsumowanie działań związanych ze społeczną rewitalizacją Parku Tysiąclecia w Zielonej Górze połączone z promocją 4. numeru Magazynu Miasta, www.publica.pl/magazynmiasta
Czwartek, 12.12.2013, godzina 17:00
Fundacja Salony, ul. Fabryczna 13b, Zielona Góra
W dyskusji wezmą udział:
Aleksandra Kubiak – artystka wizualna, autorka projektu Sanus Design,
Kuratorzy projektu Park Tysiąclecia: Romuald Demidenko (BWA Zielona Góra), Marta Gendera (Fundacja Salony)
Paweł Urbański – Dyrektor Departamentu Inwestycji Miejskich i Zarządzania Drogami/ Urząd Miasta Zielona Góra
Dyskusję poprowadzi Marta Żakowska, redaktorka naczelna Magazynu Miasta, www.publica.pl/magazynmiasta, www.facebook.com/magazynmiasta
Wiedzą o tym administracje miast, które zajmują obecnie pierwsze miejsca w światowych rankingach życia miejskiego.
Jak dobrze zarządzać miastami w tym kontekście? Jakie wyzwania stoją obecnie przed włodarzami i administracjami miejskimi, aktywistami, mieszkańcami polskich miast? Jak projekty takie jak wieloletnia społeczna rewitalizacja Parku Tysiąclecia w Zielonej Górze prowadzona przez Fundację Salony i BWA Zielona Góra we współpracy z Urzędem Miasta Zielona Góra wpisują się w pracę nad rozwojem zrównoważonego miasta?
Podczas spotkania Nowa przestrzeń publiczna postaramy się odpowiedzieć na to pytanie, rozmawiając o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości przestrzeni publicznych Zielonej Góry.
---
MAGAZYN MIASTA #4, www.publica.pl/magazynmiasta
Wydawca: Fundacja Res Publica / Współwydawca: Instytut Badań Przestrzeni Publicznej w Warszawie / numer dostępny jest w Empikach i dobrych księgarniach na terenie kraju oraz w księgarni online na stroniewww.publica.pl/produkt/magazyn-miasta-4-transport
Czwarty numer Magazynu Miasta poświęcony został idei dobrego transportu miejskiego. We wstępie do numeru Marta Żakowska pisze:
Za nami wrześniowy Europejski Tydzień Mobilności. Obchody tego święta zorganizowało aż 2000 miast w 43 krajach. Trudno dziś mieć jakiekolwiek wątpliwości, że kultura mobilności oparta na samochodach –promująca przemieszczanie się autami i zarządzanie przestrzeniami miejskimi oraz projektowanie ich wyłącznie na podstawie danych o zmotoryzowanych użytkownikach – znacząco wpływa nie tylko na jakość życia i zdrowie mieszkańców, lecz także na budżet miast i gmin. Wiemy też dziś – po ponad siedmiu dekadach podporządkowywania ruchowi samochodowemu licznych przestrzeni miejskich na świecie – że tendencja ta w rozmaitych kontekstach przynosi więcej szkody niż pożytku, zarówno w wymiarze ekonomicznym, jak i zdrowotnym, ekologicznym i społecznym. Rozumiemy, że nie każdy mieszkaniec musi mieć samochód, by być niezależnym, nie wszystkich na niego stać, a nade wszystko autom nie należy się piedestał w miejskiej hierarchii. Dlatego też w światowych rankingach jakości życia przodują dziś te miasta, które wdrażają i promują zrównoważone modele mobilności.
To miasta, które odczarowały upowszechniony w latach 40. i 50. mit samochodu i pracują nad zmianą kultur przemieszczania się mieszkańców. To miejsca, których administracje zdają sobie sprawę, że podstawą dobrego życia są przestrzenie tętniące życiem publicznym, zaspokajające przestrzenne potrzeby wszystkich grup społecznych i umożliwiające im wygodne korzystanie ze wszystkich typów przemieszczania się. To tak zwane miękkie miasta, po których łatwo, przyjemnie i bezpiecznie można się poruszać pieszo, na rowerze oraz środkami transportu publicznego. Ich mieszkańcy po samochód sięgają głównie wtedy, gdy wymaga tego ich stan zdrowia lub tylko w wyjątkowych sytuacjach, z których nie ma innego wyjścia – na przykład gdy trzeba przewieźć duże zakupy czy meble. To miasta operujące mądrymi politykami parkingowymi i promujące mobilność zrównoważoną.
Ich mieszkańcy nie chcą posiadać samochodu, bo zdają sobie sprawę, że szybciej, wygodniej, taniej i zdrowiej jest wsiąść na rower czy przejść się do autobusu, metra i tramwaju. Liczba posiadaczy aut w tych miastach maleje, bo w razie potrzeby można je szybko wypożyczyć. A zatem miasta z najwyższymi wskaźnikami jakości życia to przestrzenie, w których spotyka się więcej przechodniów i organicznego życia publicznego niż aut zastawiających chodniki czy wlokących się godzinami w korkach. By takie przestrzenie miejskie mogły się jednak rozwijać, potrzeba zmiany mentalności, przestawienia priorytetów, dobrej strategii transportowej, pracy nad przemianą kultur mobilności mieszkańców oraz uświadomienia sobie kilku podstawowych faktów. Zrównoważone systemy transportowe i przestrzenie publiczne przynoszą miastom wiele korzyści społecznych, zdrowotnych, ekologicznych i ekonomicznych.
Przed nami stoją dziś więc większe wyzwania niż organizacja ogólnopolskich obchodów Dnia Bez Samochodu. Nie wypada nam już wręcz promować tego jednodniowego wydarzenia bez szerszego kontekstu – bez budowania dobrych strategii miejskich, przeciwstawiających się negatywnym tendencjom, a potem rzetelnego realizowania ich założeń i pracy nad przemianą kultury mobilności mieszkańców.
MAGAZYN MIASTA, www.publica.pl/magazynmiasta
Miasta stały się siłą napędową rozwoju wszystkich społeczności. Wciąż brakuje w Polsce jednak ogólnokrajowej i międzyśrodowiskowej platformy wymiany poglądów i doświadczeń, która pomogłaby wszystkim środowiskom zaangażowanym w pracę nad przemianami polskich przestrzeni zurbanizowanych w podejmowaniu mądrych decyzji i działań, podnoszących jakość życia mieszkańców. Dlatego z ramienia Instytutu Badań Przestrzeni Publicznej w Warszawie, we współpracy z licznymi środowiskami, rok temu założyliśmy Magazyn Miasta. Od drugiego numeru Magazyn Miasta wydawany jest przez Fundacja Res Publica im. Henryka Krzeczkowskiego, IBPP pozostaje współwydawcą. Patronat: Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Stowarzyszenie Architektów Polskich. Współpraca merytoryczna: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Towarzystwo Urbanistów Polskich, Kongres Ruchów Miejskich.
Magazyn Miasta poświęcony jest kulturze miejskiej, różnym aspektom rozwoju miast i metropolii polskich (od polityki miejskiej i zarządzania przez urbanistykę i architekturę po projektowanie i sztukę w przestrzeniach publicznych).
Kwartalnik współtworzą specjaliści różnych dziedzin, rozpatrując miejskie zagadnienia i rozwiązania z Polski i zza granicy. Na jego łamach poruszane są kluczowe tematy dotyczące zjawisk i problemów, z jakimi borykają się przestrzenie zurbanizowane. Magazyn skierowany jest do wszystkich środowisk zajmujących się rozwojem miast, chcących poszerzać wiedzę i perspektywy dotyczące środowiska ich pracy – od mieszkańców i artystów po urbanistów, architektów i aktywistów. Kwartalnik dystrybuowany jest też wśród samorządów i pracowników urzędów miejskich. Zależy nam na dostarczaniu administracji miejskiej nowoczesnej wiedzy i inspiracji dotyczących lepszego zarządzania miastami polskimi, by nam wszystkim żyło się w nich lepiej.
Każdy numer Magazynu Miasta budowany jest wokół tematu przewodniego. Pierwszym z nich była kwestia mieszkaniowa. Drugi poświęcony jest kwestii uspołeczniania. Trzeci miejskim potrzebom seniorów, a czwarty kulturom mobilności.
OPINIE O MAGAZYNIE MIASTA
Od jakości miast, jakości ich przestrzeni – zależy jakość naszego życia. Dobrze więc, że powstaje pismo poświęcone problematyce miejskiej – jego fachowość, obiektywność i dobre przykłady rozwiązań problemów miejskich powinny wspomagać działania tych, którzy za nasze miasta są odpowiedzialni.
Grzegorz A. Buczek, Wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich
Żyjemy w świecie, w którym, szczególnie w Polsce, coraz trudniej jest żyć. Może czasopismo Miasta to promyk nadziei. Oby.
prof. Bohdan Jałowiecki, socjolog miasta
Mam nadzieję, że nowe pismo pomoże uzmysłowić politykom i społeczeństwu, że przyszłość naszego kraju zależy od tego, czy młodzi, wykształceni Polacy będą wiązać swą przyszłość z metropoliami polskimi, a nie z zagranicznymi.
Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska, prezes Zarządu Unii Metropolii Polskich
Walorem pisma jest różnorodność pokoleniowa oraz zderzanie opinii użytkowników miast z wiedzą profesjonalistów.
Andrzej Lubiatowski, urbanista, dyrektor Biura Unii Metropolii Polskich
Dr Irena Herbst, była wiceminister gospodarki, Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Jeśli dziś nie zaczniemy rozmowy o miastach, nikt za nas tego nie zrobi i choć nie zgadzam się z niektórymi tezami przedstawionymi w pierwszym numerze Miast, inicjatywa ta jest dobrą okazją, by porządniej zająć się rozmową o polskich przestrzeniach zurbanizowanych.
Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy
Marzę, by nasze miasta stały się prawdziwą niszą ekologiczną sprzyjającą przede wszystkim godnemu życiu gatunku ludzkiego. Mam nadzieje, że Magazyn Miasta przybliży spełnienie tak wymyślnych marzeń.
Andrzej Bratkowski, były minister gospodarki przestrzennej i budownictwa
Podejście do krajobrazu zurbanizowanego musi się zmienić na całościowe, wielo-dyscyplinarne, przesycone troską i biorące pod uwagę potrzeby wszystkich grup społecznych. Konstytucyjne zapisy dotyczące zrównoważonego rozwoju, czy dostępu do mieszkań powinny wypełniać się żywą treścią, oby ze wsparciem ze strony zaangażowanych wydawnictw, takich jak dobrze zapowiadające się MIASTA.
Dariusz Śmiechowski, Stowarzyszenie Architektów Polskich
Miasta tworzymy wspólnie – odbija się w nich to co w nas najlepsze i najgorsze. Musimy o miastach, czyli o sobie, szczerze rozmawiać – bez tego nie zbudujemy mądrej przestrzeni życiowej. To pismo ma szansę stać się platformą wymiany wiedzy o mieście – gromadzonej przez badaczy, wykorzystywanej przez praktyków.
Bogna Świątkowska, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
---------------------------
Park Tysiąclecia. Próby, szkice, scenariusze nowej przestrzeni publicznej
Park Tysiąclecia to projekt zainicjowany przez Fundację Salony i BWA w Zielonej Górze, którego celem jest społeczna rewitalizacja oraz zmiana wizerunku położonego w centrum miejskiego parku. Projekt rozpoczął się w 2012 roku od badań socjologicznych, konsultacji społecznych, warsztatów oraz działań artystycznych i społecznych, które posłużyły do stworzenia raportu potrzeb mieszkańców względem tego miejsca. W oparciu o raport powstała nowa koncepcja zagospodarowania Parku Tysiąclecia wykonana przez pracownię architektoniczną BudCud na zlecenie Miasta Zielona Góra.
W latach 2013 – 2014 we współpracy z architektami, artystami i projektantami realizowana jest seria tymczasowych działań artystycznych (instalacji, obiektów, happeningów) w otoczeniu parku, które stanowią punkt wyjścia do rozmowy o przestrzeni publicznej w Zielonej Górze.
Projekt jest realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Austriackiego Forum Kultury w Warszawie oraz dzięki pomocy finansowej Urzędu Miasta Zielona Góra
Organizatorzy: Fundacja Salony, BWA Zielona Góra, Magazyn Miasta
Dyskusja odbywa się w ramach projektu Park Tysiąclecia. Próby, szkice, scenariusze, nowej przestrzeni publicznej. Projekt jest realizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Austriackiego Forum Kultury w Warszawie oraz dzięki pomocy finansowej Urzędu Miasta Zielona Góra
Galeria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Patronat medialny: TVP Gorzów Wielkopolski, ZielonaGora24.tv
Sponsor: P. W. Fast Sp. z o. o.
Specjalne podziękowania dla: Zielona Jadłodajnia, Apartamenty na Placu Słowiańskim, Drukarnia FORTIS, StampTeX
Komentarze
Prześlij komentarz