W sprawie Krosna Odrzańskiego i wyrzuconej do rowu kolczugi z 10. wieku

MIN.KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU
DEPARTAMENT OCHRONY ZABYTKÓW
dr Katarzyna Pałubska
Zastępca Dyrektora Warszawa, 15 października 2021 r.
DOZ-KiNK.053.36.2021.AOS
Szanowny Panie,
Pan
Adam Fularz adam na s. wieczorna.pl
w nawiązaniu do Pańskiego wystąpienia z dnia 7 października 2021 r. w sprawie możliwości zniszczenia zabytku archeologicznego podczas prowadzenia prac ziemnych związanych z budową wałów przeciwpowodziowych na ternie Starego Miasta i dzielnicy Rybaki w miejscowości Krosno Odrzańskie, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że ww. prace prowadzone były na terenie układu urbanistycznego pochodzącego z poł. XIII w. i wpisanego do rejestru zabytków pod nr 2179 decyzją z dnia 8 lipca 1958 r. Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Zielonej Górze. W przypadku inwestycji budowlanych na obszarze urbanistycznym objętym wpisem do rejestru zabytków z uwagi na ich udokumentowaną historię konieczne jest przeprowadzenie badań archeologicznych. Wskazać należy w tym miejscu, że zgodnie z art. 31 ust. 1a ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 710; dalej u.o.z.o.z.) osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, która zamierza realizować roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru lub objętym ochroną konserwatorską na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub znajdującym się w ewidencji wojewódzkiego konserwatora zabytków albo roboty ziemne lub dokonać zmiany charakteru dotychczasowej działalności na terenie, na którym znajdują się zabytki archeologiczne, co doprowadzić może do przekształcenia lub zniszczenia zabytku archeologicznego – jest obowiązana, z zastrzeżeniem art. 82a ust. 1 cyt. ustawy, pokryć koszty badań archeologicznych oraz ich dokumentacji, jeżeli przeprowadzenie tych badań jest niezbędne w celu ochrony tych zabytków. Zakres i rodzaj tych badań ustala wojewódzki konserwator zabytków w drodze decyzji, w takim zakresie, w jakim roboty budowlane albo roboty ziemne lub zmiana (...)
charakteru dotychczasowej działalności na terenie, na którym znajdują się zabytki archeologiczne, zniszczą lub uszkodzą zabytek archeologiczny (ust. 2 cyt. przepisu prawa).
Wyłączne kompetencje do udzielania pozwoleń na ww. badania stosownie do art. 36 ust. 1 pkt. 5 u.o.z.o.z. posiada właściwy terenowo wojewódzki konserwator zabytków (dalej: WKZ). Jest on również uprawniony do prowadzenia kontroli badań archeologicznych w zakresie ich poprawności, jaki i zgodności z udzielonym pozwoleniem (art. 38 u.o.z.o.z.). Ww. organ jest uprawniony również do nakładania kar finansowych w przypadku stwierdzenia, że badania te prowadzone były bez wymaganego prawem pozwolenia lub w sposób niezgodny z jego zakresem czy warunkami (art. 107d ust. 1 i 2 ww. ustawy). Jest on również zobowiązany do zawiadomienia właściwych organów ścigania w przypadku stwierdzenia, że zabytek został zniszczony lub uszkodzony (art. 41 u.o.z.o.z.).
Wyjaśnić należy także, że zgodnie z art. 15 kodeksu postępowania administracyjnego z 14 czerwca 1960 r. (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 735) organy administracji publicznej mają obowiązek przestrzegania z urzędu swojej właściwości instancyjnej. Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, jako organ ochrony zabytków wyższego stopnia ocenia decyzje wydane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków jedynie na skutek odwołania od konkretnej decyzji lub w postępowaniu nadzwyczajnym w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.
W związku z powyższym przedmiotowe wystąpienie zostało przekazane do Lubuskiego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Jednocześnie informuję, że zobowiązałam ww. organ do podjęcia stosownych działań w przedmiotowej sprawie.
Z wyrazami szacunku
Katarzyna Pałubska


--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty