Petycja do Radnych miasta w sprawie odbudowy murów miejskich wraz z basztami

do Radnych Miasta

Drodzy Państwo, 
Dziś rano w TVN 24 był program o odbudowie zamków w Polsce. Rzekomo jest nawet Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków z którego miała być finansowana np. odbudowa zamków z epoki króla Kazimierza Wlk. 

Jako ekonomista po wizycie w Opolu w dn. wczorajszym namawiam do wydatkowania środków publicznych celem odbudowy systemu murów obronnych miasta jako spektakularnej regionalnej atrakcji turystycznej. Z uwagi na znaczenie gospodarcze (przemysł turystyczny) projekt ten miałby priorytet przed innymi wydatkami gminy.

Jako argument ekonomiczny podniosę kwestię dochodów z turystyki. W wielu miastach przemysł turystyczny to główne źródło dochodów i wpływów podatkowych. Zabytki miasta Zielona Góra na tym tle słabo wypadają. 

W Państwa okolicy brak jest spektakularnych sztucznych zabytków. W tych czasach atrakcją są także zabytki pseudohistoryczne i te zupełnie nowe. W Holandii atrakcją do jakiej mnie zabrano był zupełnie nowyzamek w stylu fake-średniowiecza. I nie był to kicz ale nowy, urokliwy zamek w dawnym stylu. Turyści wiedzą że to nowy zamek a mimo to do środka są kolejki. Zamek to bardziej model biznesowy turystyki i może być miejscem realizacji tego modelu biznesowego przemysłu turystyki.

W okolicy brak tej skali rekonstrukcji co zabytki z Warszawy czy Krakowa przez co mocno kuleje przemysł turystyczny. W Krakowie czy Warszawie, nie mówiąc o Poznaniu czy Berlinie, zamki znów są. Po prostu zrekonstruowano je. System murów obronnych, baszt i bram miejskich (bodaj trzech bram i jednej furty) w mojej ocenie powinien być stopniowo, co roku, po trochu odbudowywany. Cel to stworzenie pseudo- zabytku pod turystykę drogą bardzo powolnej rekonstrukcji. Jest to długi proces ale powinien on ruszyć.

Wawel jest w dużej mierze rekonstrukcją. Zamek Królewski w Warszawie to rekonstrukcja. Zamek Bobolice to niedawna rekonstrukcja. W Polsce w wielu miastach zniszczonych wojną nawet do połowy atrakcji turystycznych to rekonstrukcje. W Polsce w znacznie mniejszych miejscowościach odbudowano zabytki

Wnoszę o rozpoczęcie procedur odbudowy zabytku i ewentualnie wywłaszczenia nieruchomości na terenie dawnego systemu murów obronnych. Wnoszę o rozpoczęcie prac budowlanych możliwie szybko i stosowanie metody drobnych kroków czy kroczków w odbudowie zabytku.

Wnoszę o ogłoszenie konsultacji społecznych projektu odbudowy średniowiecznego systemu fortyfikacji. Wnoszę o możliwie maksymalną dbałość o szczegóły. Mimo że jest to list ekonomisty, nie chodzi mi o budowę pseudośredniowiecznego kiczu. W Opolu w dniu wczorajszym oglądałem system murów miejskich wraz z krużgankami i basztami koło tamtejszej katedry. Fragment murów i basztę wykonano z zupełnie nowiutkiej, i dość jasnej cegły, przez co wyglądały one dość sztucznie.


-- 

Z szacunkiem

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty