Informacja dla mediów o wystawie: Aneta Grzeszykowska - Czarne filmy
Drodzy Państwo,
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na nową wystawę w Galerii BWA: Aneta Grzeszykowska - Czarne filmy. Artystka, którą zaprosiliśmy do zaprezentowania kilku swoich wybranych filmów powstałych na przestrzeni ostatnich lat, jest jedną z najbardziej uznanych artystek multimedialnych. Prace Anety Grzeszykowskiej znajdują się w największych kolekcjach, m.in. Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku czy Sammlung Goetz w Monachium.
Poniżej zamieszczamy informację prasową na temat wystawy.
--
Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w
Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na ten adres<bwa@bwazg.pl>w temacie umieszczając: NIE
Galeria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Patronat medialny: TVP Gorzów Wielkopolski, ZielonaGora24.tv
Sponsor: P. W. Fast Sp. z o. o.
Specjalne podziękowania dla: Zielona Jadłodajnia, Apartamenty na Placu
Słowiańskim, Drukarnia FORTIS M. Borowy Sp. j.
Godziny otwarcia: poniedziałek: nieczynne | wtorek: 10-15 | środa-piątek:
11-17 | sobota: 12-18 | niedziela: 11-17
GALERIA BWA | AL. NIEPODLEGŁOŚCI 19 | 65-048 ZIELONA GÓRA | TEL/FAX 68 325
37 26 | WWW.BWAZG.PL <http://www.bwazg.pl/> | BWA@BWAZG.PL <BWA@BWAZG.PL>
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na nową wystawę w Galerii BWA: Aneta Grzeszykowska - Czarne filmy. Artystka, którą zaprosiliśmy do zaprezentowania kilku swoich wybranych filmów powstałych na przestrzeni ostatnich lat, jest jedną z najbardziej uznanych artystek multimedialnych. Prace Anety Grzeszykowskiej znajdują się w największych kolekcjach, m.in. Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku czy Sammlung Goetz w Monachium.
Poniżej zamieszczamy informację prasową na temat wystawy.
---------------------
Zapraszamy w piątek 7 grudnia o godzinie 19:00 na wernisaż wystawy
Aneta Grzeszykowska - Czarne filmy
Aneta Grzeszykowska - Czarne filmy
Na wystawie zostaną zaprezentowane trzy filmy artystki. Black (2007) to filmowa fantazja na temat czeluści absolutnej. Nagie ciało artystki podróżuje w nieokreślonej i nieuchwytnej czarnej przestrzeni, ginąc w niej i pojawiając się ponownie. Film jest kombinacją analogowych zdjęć trickowych i animacji komputerowej.
Film Ból głowy (2008) to wystudiowana, egzystencjalna choreografia z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Próba ułożenia życia na nowo, co rusz uderzająca w nieco inny ton: groteskowej animacji, surrealistycznej fantasmagorii czy cielesnej gry kojarzącej się z eksperymentami sztuki ciała. W takt muzyki - będącej wariacją wybranych fragmentów utworów Krzysztofa Pendereckiego z lat 60. ubiegłego stulecia - toczy się taneczna pantomima opisująca autodestrukcyjne zapędy ciała i zakończona zdradliwym, bo pozornym tylko happy endem.
W warstwie formalnej Ból głowy to drugi, po Black, film Grzeszykowskiej oparty na pomyśle konfrontacji kobiecej sylwetki z czeluścią czerni. Nie jest to zwyczajne, czarne tło, raczej pochłaniające wnętrze czarnej dziury, idealna przestrzeń niebytu. Aneta obsesyjnie powraca do kwestii niewidzialności - wcześniej zniknęła z rodzinnego archiwum zdjęć (Album, 2005), ukryła się pod postacią Cindy Sherman (Untitled Film Stills, 2007) i wygenerowała grupę nieistniejących postaci (Bez tytułu, 2005/2006). Prowadzona przez artystkę rozgrywka z własnym wizerunkiem toczy się w uwodzącej, narcystycznej aurze, ale zarazem ma w sobie metaliczny chłód podstawowej, egzystencjalnej refleksji, ciało jest tu nie więcej niż elastycznym, ale jednorazowym workiem na życie.
W Bolimorfii (2008) – w rytmie Bolero, na które artystka nałożyła kompozycję Polimorfia Krzysztofa Pendereckiego, doskonale burzącą i dekonstruującą zmierzanie klasycznego dzieła Maurice'a Ravela ku punktowi kulminacyjnemu – jesteśmy świadkami ciągłej multiplikacji Anet, które z kolei tworzą dekoracyjne, choreograficzne układy, jedna po drugiej. W tym filmie z każdą minutą ciało artystki staje się coraz bardziej maszyną, elementem doskonale działającego mechanizmu zegara, staje się ornamentem; do tego stopnia, że w którymś momencie wyłania się „nowy organizm”, z wieloma Anetami odgrywającymi rolę głowy, rąk, tułowia, nóg.
Aneta Grzeszykowska (ur. 1974) jest polska artystką multimedialna. Ukończyła Wydział Grafiki ASP w Warszawie. W polu zainteresowania jej pracy leżą tożsamość i wizerunek człowieka - zapośredniczone w medium, które z natury rzeczy manipuluje rzeczywistością, a często jest dodatkowo przetworzone. Głównym medium, w którym pracuje Aneta Grzeszykowska, jest fotografia. Traktuje ją jednak instrumentalnie, jako narzędzie realizacji bardziej zaawansowanych ćwiczeń artystyczno-ontologicznych. Artystkę interesuje rola, jaką odgrywa fotografia w tworzeniu i dokumentowaniu tożsamości człowieka. W jej projektach filmowych figura ludzka ma charakter marionetek, podobnie zresztą jak w jej rzeźbach-lalkach. W niektórych swoich projektach – jak chociażby w cyklu portretów nieistniejących ludzi (Untitled, 2006) – Grzeszykowska wykorzystuje możliwości cyfrowej manipulacji obrazem, w innych posługuje się fotografią i filmem w klasyczny sposób, kładąc nacisk na performatywny wymiar działalności artystycznej. Motywy, które obsesyjnie wręcz powracają w twórczości Grzeszykowskiej, to m.in. nieobecność, niewidzialność, znikanie oraz konfrontacja ciała i myśli z niebytem. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach, m.in. Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, czy kolekcji Goetz w Monachium. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Wystawa realizowana jest we współpracy z Galerią Raster.
W warstwie formalnej Ból głowy to drugi, po Black, film Grzeszykowskiej oparty na pomyśle konfrontacji kobiecej sylwetki z czeluścią czerni. Nie jest to zwyczajne, czarne tło, raczej pochłaniające wnętrze czarnej dziury, idealna przestrzeń niebytu. Aneta obsesyjnie powraca do kwestii niewidzialności - wcześniej zniknęła z rodzinnego archiwum zdjęć (Album, 2005), ukryła się pod postacią Cindy Sherman (Untitled Film Stills, 2007) i wygenerowała grupę nieistniejących postaci (Bez tytułu, 2005/2006). Prowadzona przez artystkę rozgrywka z własnym wizerunkiem toczy się w uwodzącej, narcystycznej aurze, ale zarazem ma w sobie metaliczny chłód podstawowej, egzystencjalnej refleksji, ciało jest tu nie więcej niż elastycznym, ale jednorazowym workiem na życie.
W Bolimorfii (2008) – w rytmie Bolero, na które artystka nałożyła kompozycję Polimorfia Krzysztofa Pendereckiego, doskonale burzącą i dekonstruującą zmierzanie klasycznego dzieła Maurice'a Ravela ku punktowi kulminacyjnemu – jesteśmy świadkami ciągłej multiplikacji Anet, które z kolei tworzą dekoracyjne, choreograficzne układy, jedna po drugiej. W tym filmie z każdą minutą ciało artystki staje się coraz bardziej maszyną, elementem doskonale działającego mechanizmu zegara, staje się ornamentem; do tego stopnia, że w którymś momencie wyłania się „nowy organizm”, z wieloma Anetami odgrywającymi rolę głowy, rąk, tułowia, nóg.
Aneta Grzeszykowska (ur. 1974) jest polska artystką multimedialna. Ukończyła Wydział Grafiki ASP w Warszawie. W polu zainteresowania jej pracy leżą tożsamość i wizerunek człowieka - zapośredniczone w medium, które z natury rzeczy manipuluje rzeczywistością, a często jest dodatkowo przetworzone. Głównym medium, w którym pracuje Aneta Grzeszykowska, jest fotografia. Traktuje ją jednak instrumentalnie, jako narzędzie realizacji bardziej zaawansowanych ćwiczeń artystyczno-ontologicznych. Artystkę interesuje rola, jaką odgrywa fotografia w tworzeniu i dokumentowaniu tożsamości człowieka. W jej projektach filmowych figura ludzka ma charakter marionetek, podobnie zresztą jak w jej rzeźbach-lalkach. W niektórych swoich projektach – jak chociażby w cyklu portretów nieistniejących ludzi (Untitled, 2006) – Grzeszykowska wykorzystuje możliwości cyfrowej manipulacji obrazem, w innych posługuje się fotografią i filmem w klasyczny sposób, kładąc nacisk na performatywny wymiar działalności artystycznej. Motywy, które obsesyjnie wręcz powracają w twórczości Grzeszykowskiej, to m.in. nieobecność, niewidzialność, znikanie oraz konfrontacja ciała i myśli z niebytem. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach, m.in. Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, czy kolekcji Goetz w Monachium. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Wystawa realizowana jest we współpracy z Galerią Raster.
--
Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w
Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na ten adres<bwa@bwazg.pl>w temacie umieszczając: NIE
Galeria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Patronat medialny: TVP Gorzów Wielkopolski, ZielonaGora24.tv
Sponsor: P. W. Fast Sp. z o. o.
Specjalne podziękowania dla: Zielona Jadłodajnia, Apartamenty na Placu
Słowiańskim, Drukarnia FORTIS M. Borowy Sp. j.
Godziny otwarcia: poniedziałek: nieczynne | wtorek: 10-15 | środa-piątek:
11-17 | sobota: 12-18 | niedziela: 11-17
GALERIA BWA | AL. NIEPODLEGŁOŚCI 19 | 65-048 ZIELONA GÓRA | TEL/FAX 68 325
37 26 | WWW.BWAZG.PL <http://www.bwazg.pl/> | BWA@BWAZG.PL <BWA@BWAZG.PL>
Komentarze
Prześlij komentarz