Euroshorts 2012 - festiwal filmów krótkometrażowych

Zapraszamy we wtorek 11 grudnia o godzinie 18:00 na pokaz filmów w ramach 21 edycji festiwalu Euroshorts.
Wstęp wolny.

Euroshorts 2012

Zapraszamy na pokazy filmów w ramach 21 edycji festiwalu Euroshorts, jedynego w Europie festiwalu filmów krótkometrażowych, w którym ważne miejsce ma też film reklamowy. Festiwal promuje młodych, ambitnych, niezależnych twórców filmowych oraz debiutantów, a jego głównymi widzami są artyści, studenci i osoby zainteresowane najnowszymi trendami w reklamie.

Festiwal Euroshorts to jedna z ważniejszych imprez promujących filmy krótkometrażowe i twórczą reklamę w Polsce. Ma charakter objazdowy, w okresie 20 lat swego istnienia dotarł z krótkimi filmami do ponad 50 polskich miast, zgromadził w salach kinowych prawie pół miliona widzów. Na festiwalu prezentowane były filmy młodych filmowców z niemal wszystkich krajów świata, a także retrospekcje mistrzów, między innymi Petera Greenawaya, Romana Polańskiego czy Andrzeja Kondratiuka. Laureatami nagród Euroshorts byli: Magdalena Piekorz, Doug Conant, Michał Marczak, Lucina Gil, Olivier Klein, Filip Marczewski, Mike Vass, Marcos Buccini i inni twórcy. Wielu z nich wspomina Euroshorts jako ważny etap w swojej karierze.

Organizator: Fundacja Młodego Kina
Fundacja Młodego Kina, powstała w 1990 roku, jest organizacją zrzeszającą filmowców, grafików, animatorów kultury. Inicjuje i promuje projekty młodych twórców. Więcej informacji na stronie: www.fmk.art.pl

----
Przypominamy również, że w piątek 7 grudnia o godzinie 19:00 odbędzie się wernisaż wystawy 
Aneta Grzeszykowska - Czarne filmy
Wystawa potrwa do 06.01.2013

Aneta Grzeszykowska - Czarne filmy (07.12.2012-06.01.2013)
Aneta Grzeszykowska, kadr z filmu Ból głowy © Galeria Raster

Na wystawie zostaną zaprezentowane trzy filmy artystki. Black (2007) to filmowa fantazja na temat czeluści absolutnej. Nagie ciało artystki podróżuje w nieokreślonej i nieuchwytnej czarnej przestrzeni, ginąc w niej i pojawiając się ponownie. Film jest kombinacją analogowych zdjęć trickowych i animacji komputerowej. 

Film Ból głowy (2008) to wystudiowana, egzystencjalna choreografia z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Próba ułożenia życia na nowo, co rusz uderzająca w nieco inny ton: groteskowej animacji, surrealistycznej fantasmagorii czy cielesnej gry kojarzącej się z eksperymentami sztuki ciała. W takt muzyki - będącej wariacją wybranych fragmentów utworów Krzysztofa Pendereckiego z lat 60. ubiegłego stulecia - toczy się taneczna pantomima opisująca autodestrukcyjne zapędy ciała i zakończona zdradliwym, bo pozornym tylko happy endem. W warstwie formalnej Ból głowy to drugi film Grzeszykowskiej oparty na pomyśle konfrontacji kobiecej sylwetki z czeluścią czerni. Nie jest to zwyczajne, czarne tło, raczej pochłaniające wnętrze czarnej dziury, idealna przestrzeń niebytu. Aneta obsesyjnie powraca do kwestii niewidzialności - wcześniej zniknęła z rodzinnego archiwum zdjęć (Album, 2005), ukryła się pod postacią Cindy Sherman (Untitled Film Stills, 2007) i wygenerowała grupę nieistniejących postaci (Bez tytułu, 2005/2006). Prowadzona przez artystkę rozgrywka z własnym wizerunkiem toczy się w uwodzącej, narcystycznej aurze, ale zarazem ma w sobie metaliczny chłód podstawowej, egzystencjalnej refleksji, ciało jest tu nie więcej niż elastycznym, ale jednorazowym workiem na życie. 

W Bolimorfii (2008) – w rytmie Bolero, na które artystka nałożyła kompozycję "Polimorfia" Krzysztofa Pendereckiego, doskonale burzącą i dekonstruującą zmierzanie klasycznego dzieła Maurice'a Ravela ku punktowi kulminacyjnemu – jesteśmy świadkami ciągłej multiplikacji Anet, które z kolei tworzą dekoracyjne, choreograficzne układy, jedna po drugiej. W tym filmie z każdą minutą ciało artystki staje się coraz bardziej maszyną, elementem doskonale działającego mechanizmu zegara, staje się ornamentem; do tego stopnia, że w którymś momencie wyłania się „nowy organizm”, z wieloma Anetami odgrywającymi rolę głowy, rąk, tułowia, nóg.

Aneta Grzeszykowska (ur. 1974) jest polska artystką multimedialna. Ukończyła Wydział Grafiki ASP w Warszawie. W polu zainteresowania jej pracy leżą tożsamość i wizerunek człowieka - zapośredniczone w medium, które z natury rzeczy manipuluje rzeczywistością, a często jest dodatkowo przetworzone. Głównym medium, w którym pracuje Aneta Grzeszykowska, jest fotografia. Traktuje ją jednak instrumentalnie, jako narzędzie realizacji bardziej zaawansowanych ćwiczeń artystyczno-ontologicznych. Artystkę interesuje rola, jaką odgrywa fotografia w tworzeniu i dokumentowaniu tożsamości człowieka. W jej projektach filmowych figura ludzka ma charakter marionetek, podobnie zresztą jak w jej rzeźbach-lalkach. W niektórych swoich projektach – jak chociażby w cyklu portretów nieistniejących ludzi (Untitled, 2006) – Grzeszykowska wykorzystuje możliwości cyfrowej manipulacji obrazem, w innych posługuje się fotografią i filmem w klasyczny sposób, kładąc nacisk na performatywny wymiar działalności artystycznej. Motywy, które obsesyjnie wręcz powracają w twórczości Grzeszykowskiej, to m.in. nieobecność, niewidzialność, znikanie oraz konfrontacja ciała i myśli z niebytem. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach, m.in. Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, czy kolekcji Goetz w Monachium. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Wystawa realizowana jest we współpracy z Galerią Raster.


--
Galeria BWA | Al. Niepodległości 19 | 65-048 Zielona Góra | Tel./Fax 0048 68 325 37 26www.bwazg.pl | bwa@bwazg.pl | facebook.com/bwazielonagora
Godziny otwarcia | wtorek: 10-15 | środa-piątek: 11-17 | sobota: 12-18 | niedziela: 11-17 | poniedziałek: nieczynne

Galeria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Patronat medialny: TVP Gorzów Wielkopolski, ZielonaGora24.tv
Sponsor: P. W. Fast Sp. z o. o.
Specjalne podziękowania dla: Zielona Jadłodajnia, Apartamenty na Placu Słowiańskim, Drukarnia FORTIS, StampTeX

Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na ten adres w temacie umieszczając: NIE

Komentarze

Popularne posty