Willa siostra BWA. 60 lat galerii BWA w Zielonej Górze [4—27.07]

artystki i artyści: Basia Bańda & Tomasz Relewicz, Wojciech Bąkowski, Alicja Bielawska, Izabella Gustowska, Elżbieta Jabłońska, Michał Jankowski, Jarek Jeschke, Katsiaryna Kardash, Paulina Komorowska-Birger, Maria Magdalena Kozłowska, Aleksandra Kubiak, Alicja Lewicka-Szczegóła, Noah Munier & Joanna Ostrowska, Dominika Olszowy, Cezary Poniatowski, Marta Romankiv, Rafał Wilk, Anna Zaradny

kuratorka: Marta Gendera

otwarcie 4.07 godzina 18:00
podczas otwarcia: performans Anny Zaradny

wydarzenie będzie tłumaczone na PJM (Polski Język Migowy) przez panią Cecylię Danielak

wystawa odbywa się w dwóch miejscach:
BWA, al. Niepodległości 19 / Willa, al. Niepodległości 21

wystawa będzie czynna do 27.07.2025



Wystawa z okazji 60-lecia Galerii BWA Zielona Góra sięga po lokalne herstorie, opowieści ze świata sztuki oraz pozwala fantazjować o różnych scenariuszach przeszłości miasta i losach jego mieszkańców. Balansując na granicy historycznej kwerendy i artystycznej wyobraźni artyści prowadzą nas przez wystawę intuicyjnymi ścieżkami – herstorycznymi, queerowymi, duchologicznymi czy też historyczno-sztucznymi.

Narracja ekspozycji odchodzi od konwencjonalnego sposobu opowiadania historii. Nie tworzy linearnego przekazu, tylko bazuje na opowieściach i badaniach, które spotykają się i przeplatają. Możemy utożsamiać się z nimi z perspektywy swojej (nie)obecności w BWA, w szkole muzycznej, w Zielonej Górze, na Ziemiach Zachodnich. Ważniejsze staje się uprzywilejowanie pamięci o tych, o których nie napisano lub zapomniano. Stąd propozycja wzniesienia pomnika dla artystek, śledzenie życiorysów queerowych mieszkańców Grünbergu czy inspiracja światem dzieci. Znajdziemy tu także wątki postkolonialne - próby sięgania po nieobecne tradycje czy obrzędy słowiańskie. Karmimy duchy zmarłych, szwendamy się po pokojach willi w poszukiwaniu miejsca dla siebie, trafiamy w mylne zakamarki przeszłości. Wystawie towarzyszy świadomość niedopowiedzeń historii, pułapek podczas jej pisania. Bliższa koncepcji ekspozycji jest praktyka snucia opowieści, zgadywania obecności czy przepisywania historii sztuki na nowo.

Sięgamy też w przyszłość zastanawiając się nad funkcjonalnością niedawno opuszczonego budynku szkoły muzycznej - nadajemy mu funkcje wystawiennicze i przywołujemy inspiracje muzyczne. Sąsiedztwo BWA z nieużytkowaną obecnie willą przy al. Niepodległości 21 kusi możliwością wyobrażenia sobie obu budynków jako siostrzanych.

 

PERFORMANCE: Anna Zaradny
ELECTRIC DRESS (2022)

ILUMINACJAKĄTAKĄTILUMINACJI – w kącie, do kąta, do kątowni 
Nieskończenie uniwersalna metafora, mitologia kąta i stłumione, milczące głosy dziewczynek,
dziewczyn, kobiet w tragicznym położeniu, stygmatyzowanych, wymazywanych, zapomnianych.
Przez wieki, nieustannie przez wszystkich stawianych do kąta.
Imperatyw istnienia sprawia, że są niezłomne, zbuntowane, pełne bólu, furii, wściekłości, świadome,
silne, wolne stawiają opór, nie poddają się, walczą.
W imieniu swoim i nich wszystkich iluminuję, przemieniam, ustanawiam meta poziom kąta.


artystki i artyści: Basia Bańda & Tomasz Relewicz, Wojciech Bąkowski, Alicja Bielawska, Izabella Gustowska, Elżbieta Jabłońska, Michał Jankowski, Jarek Jeschke, Katsiaryna Kardash, Paulina Komorowska-Birger, Maria Magdalena Kozłowska, Aleksandra Kubiak, Alicja Lewicka-Szczegóła, Noah Munier & Joanna Ostrowska, Dominika Olszowy, Cezary Poniatowski, Marta Romankiv, Rafał Wilk, Anna Zaradny

kuratorka: Marta Gendera

otwarcie 4.07 godzina 18:00
podczas otwarcia: performans Anny Zaradny

wydarzenie będzie tłumaczone na PJM (Polski Język Migowy) przez panią Cecylię Danielak

wystawa odbywa się w dwóch miejscach:
BWA, al. Niepodległości 19 / Willa, al. Niepodległości 21

wystawa będzie czynna do 27.07.2025


Wystawa z okazji 60-lecia Galerii BWA Zielona Góra sięga po lokalne herstorie, opowieści ze świata sztuki oraz pozwala fantazjować o różnych scenariuszach przeszłości miasta i losach jego mieszkańców. Balansując na granicy historycznej kwerendy i artystycznej wyobraźni artyści prowadzą nas przez wystawę intuicyjnymi ścieżkami – herstorycznymi, queerowymi, duchologicznymi czy też historyczno-sztucznymi.

Narracja ekspozycji odchodzi od konwencjonalnego sposobu opowiadania historii. Nie tworzy linearnego przekazu, tylko bazuje na opowieściach i badaniach, które spotykają się i przeplatają. Możemy utożsamiać się z nimi z perspektywy swojej (nie)obecności w BWA, w szkole muzycznej, w Zielonej Górze, na Ziemiach Zachodnich. Ważniejsze staje się uprzywilejowanie pamięci o tych, o których nie napisano lub zapomniano. Stąd propozycja wzniesienia pomnika dla artystek, śledzenie życiorysów queerowych mieszkańców Grünbergu czy inspiracja światem dzieci. Znajdziemy tu także wątki postkolonialne - próby sięgania po nieobecne tradycje czy obrzędy słowiańskie. Karmimy duchy zmarłych, szwendamy się po pokojach willi w poszukiwaniu miejsca dla siebie, trafiamy w mylne zakamarki przeszłości. Wystawie towarzyszy świadomość niedopowiedzeń historii, pułapek podczas jej pisania. Bliższa koncepcji ekspozycji jest praktyka snucia opowieści, zgadywania obecności czy przepisywania historii sztuki na nowo.

Sięgamy też w przyszłość zastanawiając się nad funkcjonalnością niedawno opuszczonego budynku szkoły muzycznej - nadajemy mu funkcje wystawiennicze i przywołujemy inspiracje muzyczne. Sąsiedztwo BWA z nieużytkowaną obecnie willą przy al. Niepodległości 21 kusi możliwością wyobrażenia sobie obu budynków jako siostrzanych.

 

PERFORMANCE: Anna Zaradny
ELECTRIC DRESS (2022)

ILUMINACJAKĄTAKĄTILUMINACJI – w kącie, do kąta, do kątowni 
Nieskończenie uniwersalna metafora, mitologia kąta i stłumione, milczące głosy dziewczynek,
dziewczyn, kobiet w tragicznym położeniu, stygmatyzowanych, wymazywanych, zapomnianych.
Przez wieki, nieustannie przez wszystkich stawianych do kąta.
Imperatyw istnienia sprawia, że są niezłomne, zbuntowane, pełne bólu, furii, wściekłości, świadome,
silne, wolne stawiają opór, nie poddają się, walczą.
W imieniu swoim i nich wszystkich iluminuję, przemieniam, ustanawiam meta poziom kąta.

  

organizator: BWA Zielona Góra

partnerzy: Miasto Zielona Góra, Fundacja Salony, Instytut Sztuk Wizualnych UZ

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Galeria BWA jest finansowana z budżetu Miasta Zielona Góra

identyfikacja wizualna: Magdalena Heliasz


Zaproszenie w PJM:

https://youtu.be/_9rvf-dxgXc



--
Prosimy nie odpowiadać na tę wiadomość. W celu kontaktu, prosimy, piszcie do nas na adres bwa@bwazg.pl



Galeria BWA | Al. Niepodległości 19 | 65-048 Zielona Góra | 0048 68 325 37 26 | www.bwazg.pl | bwa@bwazg.pl | fb.com/bwazielonagora
Godziny otwarcia | wtorek: 12-15 | środa-sobota: 12-19 | niedziela: 11-17 | poniedziałek: nieczynne
Galeria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na adres rezygnacja@bwazg.pl 
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Wystaw Artystycznych z siedzibą w Zielonej Górze, Al. Niepodległości 19. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się poprzez adres e-mail: rodo.bwa@gmail.com. Przetwarzanie danych następuje w celu prawnie uzasadnionego interesu, realizowanego przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakich zostały zebrane, a po tym czasie przez okres w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa. W każdej chwili mają Państwo prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo dostępu do danych,  możliwość ich poprawienia oraz prawo ich usunięcia (prawo do bycia zapomnianym), wniesienia skargi do Prezesa UODO. Więcej informacji dot. przetwarzania danych osobowych, znajduje się na: http://bwazg.pl/polityka-prywatnosci


Komentarze

Popularne posty