Irmina Staś / Paweł Matyszewski "Ornamenty" [22.11-8.12]
Irmina Staś / Paweł Matyszewski
Ornamenty
otwarcie 22.11. godz. 19:00
wystawa czynna do 8.12.2019
Wspólna wystawa Irminy Staś i Pawła Matyszewskiego to prezentacja nowych, indywidualnych metod procesu twórczego, dialogu i wzajemnych wpływów. W 2016 roku artyści stworzyli cykl wspólnie malowanych obrazów. Dla obojga współautorstwo było zupełnie nowym doświadczeniem, które zaowocowało obszernym cyklem malarskim Grzebanie, ale także zdobyciem cennych i niepowtarzalnych doświadczeń, które artyści wykorzystują w indywidualnej pracy. Staś i Matyszewskiego interesują podobne tematy, takie jak: cielesność, przemijanie, relacje międzyludzkie, cykliczne przemiany w naturze. Ich obrazy na pograniczu abstrakcji i figuracji w symboliczny sposób opowiadają o doświadczeniu zbiorowości, podziałach i pozycji jednostki w świecie. Najnowsze prace obojga artystów w stosunku do ich wcześniejszych realizacji, uległy pewnemu uporządkowaniu i schematyzacji. Z jednej strony rezygnują z różnorodności elementów obrazu, z drugiej zaś pojawiła się u nich obsesyjna multiplikacja wybranych form.
Ornamenty Irminy Staś to multiplikacje fragmentów ciała. Prace malarskie i tekstylne zbudowane są w oparciu o powtarzalne ornamenty z wykorzystaniem pojedynczego fragmentu ciała powielonego w ten sposób, że całość kompozycji tworzy wzór. Dominującym motywem jest kobieca pierś, ale pojawiają się także palce, paznokcie, oczy czy zęby, które nie zdradzają płci. Są to symboliczne zbiorowe portrety, w których jednostka przedstawiona jest za pomocą wybranego fragmentu ciała. Wizualnie są zarówno sensualne, organiczne i biomorficzne, ale także rygorystycznie uporządkowane. Barwy Pawła Matyszewskiego odnoszą się do kamuflażu i barw ochronnych używanych głównie przez jednostki militarne na całym świecie, w szczególności do najpopularniejszego obecnie wzoru Woodland. Zawierają w sobie cały obszar skojarzeń związanych z konfliktem i wojną: męskość, odwaga, strach, zniewolenie, przemoc, śmierć. Kolorystyka obrazów nawiązuje do barwy skóry i wszystkich defektów, jakie mogą się na niej pojawić. Wzór niektórych obrazów przypomina kłębiące się męskie narządy płciowe, jako zbiór ciał reprezentowanych przez jeden organ.
Irmina Staś
Urodzona w 1986 r., pracuje jako asystentka w Pracowni Koncepcji Obrazu Prof. Pawła Susida na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, Dyplom w pracowni Prof. Leona Tarasewicza w 2012 r. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień m.in.: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019,2015), Strabag Artaward International 2013, Nagroda Artystyczna Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie 2013.
Paweł Matyszewski
Urodzony w 1984 r. w Białymstoku. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu (2004-2009). Dyplom z wyróżnieniem z malarstwa w pracowni prof. Piotra C. Kowalskiego w 2009. Obecnie: Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP pod kierunkiem dr hab. Dominika Lejmana. Laureat m.in.: II nagrody Rybie Oko 8. Biennale Sztuki Młodych, 2015; II nagrody Przestrzeń publiczna – Konteksty, CK Zamek, Poznań, 2010; II nagrody Biennale Malarstwa, Bielska Jesień, 2011. Stypendium m.in.: Młoda Polska, Narodowe Centrum Kultury, 2014; Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2012.
Ornamenty
otwarcie 22.11. godz. 19:00
wystawa czynna do 8.12.2019
Wspólna wystawa Irminy Staś i Pawła Matyszewskiego to prezentacja nowych, indywidualnych metod procesu twórczego, dialogu i wzajemnych wpływów. W 2016 roku artyści stworzyli cykl wspólnie malowanych obrazów. Dla obojga współautorstwo było zupełnie nowym doświadczeniem, które zaowocowało obszernym cyklem malarskim Grzebanie, ale także zdobyciem cennych i niepowtarzalnych doświadczeń, które artyści wykorzystują w indywidualnej pracy. Staś i Matyszewskiego interesują podobne tematy, takie jak: cielesność, przemijanie, relacje międzyludzkie, cykliczne przemiany w naturze. Ich obrazy na pograniczu abstrakcji i figuracji w symboliczny sposób opowiadają o doświadczeniu zbiorowości, podziałach i pozycji jednostki w świecie. Najnowsze prace obojga artystów w stosunku do ich wcześniejszych realizacji, uległy pewnemu uporządkowaniu i schematyzacji. Z jednej strony rezygnują z różnorodności elementów obrazu, z drugiej zaś pojawiła się u nich obsesyjna multiplikacja wybranych form.
Ornamenty Irminy Staś to multiplikacje fragmentów ciała. Prace malarskie i tekstylne zbudowane są w oparciu o powtarzalne ornamenty z wykorzystaniem pojedynczego fragmentu ciała powielonego w ten sposób, że całość kompozycji tworzy wzór. Dominującym motywem jest kobieca pierś, ale pojawiają się także palce, paznokcie, oczy czy zęby, które nie zdradzają płci. Są to symboliczne zbiorowe portrety, w których jednostka przedstawiona jest za pomocą wybranego fragmentu ciała. Wizualnie są zarówno sensualne, organiczne i biomorficzne, ale także rygorystycznie uporządkowane. Barwy Pawła Matyszewskiego odnoszą się do kamuflażu i barw ochronnych używanych głównie przez jednostki militarne na całym świecie, w szczególności do najpopularniejszego obecnie wzoru Woodland. Zawierają w sobie cały obszar skojarzeń związanych z konfliktem i wojną: męskość, odwaga, strach, zniewolenie, przemoc, śmierć. Kolorystyka obrazów nawiązuje do barwy skóry i wszystkich defektów, jakie mogą się na niej pojawić. Wzór niektórych obrazów przypomina kłębiące się męskie narządy płciowe, jako zbiór ciał reprezentowanych przez jeden organ.
Irmina Staś
Urodzona w 1986 r., pracuje jako asystentka w Pracowni Koncepcji Obrazu Prof. Pawła Susida na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie, Dyplom w pracowni Prof. Leona Tarasewicza w 2012 r. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień m.in.: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019,2015), Strabag Artaward International 2013, Nagroda Artystyczna Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie 2013.
Paweł Matyszewski
Urodzony w 1984 r. w Białymstoku. Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu (2004-2009). Dyplom z wyróżnieniem z malarstwa w pracowni prof. Piotra C. Kowalskiego w 2009. Obecnie: Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP pod kierunkiem dr hab. Dominika Lejmana. Laureat m.in.: II nagrody Rybie Oko 8. Biennale Sztuki Młodych, 2015; II nagrody Przestrzeń publiczna – Konteksty, CK Zamek, Poznań, 2010; II nagrody Biennale Malarstwa, Bielska Jesień, 2011. Stypendium m.in.: Młoda Polska, Narodowe Centrum Kultury, 2014; Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2012.
więcej
--
Galeria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na ten adres w temacie umieszczając: NIE
Galeria BWA | Al. Niepodległości 19 | 65-048 Zielona Góra | 0048 68 325 37 26 | www.bwazg.pl | bwa@bwazg.pl | fb.com/bwazielonagora
Godziny otwarcia | wtorek-sobota 12-19 | niedziela: 11-17 | poniedziałek: nieczynneGaleria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na ten adres w temacie umieszczając: NIE
Komentarze
Prześlij komentarz