6 grudnia 2015: Balet dworski w ZOK



 
Balet Dworski Cracovia Danza
Kalejdoskop barokowy
 
6 grudnia 2015 godz. 16:00
Hydro(za)gadka
 
Zapraszamy wszystkie dzieci, młodzież, starszych na mikołajkowy dzień z tańcem. Odwiedzi Nas Wspaniały Balet Dworski Cracovia Danza
Barok to epoka kontrastów i różnorodności. Zarówno w muzyce, jak i w literaturze czy malarstwie podkreślano je wtedy na wszelkie możliwe sposoby. Program Baletu Dworskiego Cracovia Danza Kalejdoskop barokowy obrazuje właśnie różnorodność kultury XVII i XVIII wieku. Tancerze prezentują w nim rozmaitość stylów, technik i tematyki barokowych przedstawień tanecznych – od włoskiej komedii dell'arte, przez tańce francuskiego dworu po dawne tańce gorącej Hiszpanii.
Widowie wędrują z artystami na roztańczone ulice Wenecji, aby poczuć klimat tamtejszego karnawału – szalonego, kolorowego, pełnego niespodzianek i przebieranek. Wśród postaci, które można tam spotkać znajdują się dobrze znani z komedii dell'arte Arlekin czy Poliszynel, którzy dosłownie dwoją się, aby wzbudzić śmiech publiczności. Za sprawą masek i kostiumów nic nie jest tym, na co z początku wygląda – służący może przebrać się za pana i odwrotnie. Zaskoczyć może nawet prawdziwe oblicze pozornie młodej pięknej damy… Z weneckich ulic tancerze przenoszą się na francuski dwór królewski, który w okresie baroku świecił najjaśniejszym blaskiem. Francuska muzyka, moda i tańce obecne były wtedy na dworach całej Europy. Wielkim wielbicielem sztuki był król Ludwik XIV, lubujący się szczególnie w przedstawieniach baletowych. Nie tylko przyglądał się on popisom zawodowych tancerzy, lecz sam również chętnie brał w nich udział. W Kalejdoskopie barokowym znajduje się więc popisowy taniec samego Króla Słońce. Zupełnie inne tańce podziwiać można było na dworze hiszpańskim. A ten widzowie zobaczą oczami słynnego malarza Diego Velasqueza.
Muzykę taneczną w baroku pisali najwięksi kompozytorzy epoki, dlatego w programie znajdują się utwory m.in. Antonio Vivaldiego (La Folia), Arcangelo Corellego (wybór z sonat i concerti grossi) czy André Campry (fragmenty z opery-baletu Le Carnaval de Venise). Prezentowane choreografie zaś oparte są na dawnych traktatach, a niektóre z nich (Chaconne d'Arlequin) zostały wiernie odtworzone z archiwalnych zapisów.
 
bilety do nabycia na abilet.pl oraz w ZOK
 

Komentarze

Popularne posty