Mateusz Pęk | 2025 [24.11-17.12]
↑ Mateusz Pęk, Rim Chair, 2023, obiekt z cyklu Recycled Empire
otwarcie wystawy 24.11 godzina 19:00
wystawa czynna do 17.12.2023
W latach pięćdziesiątych, jak i w późniejszych dekadach XX w. design pełnił funkcję bodźcową, rozbudzając marzenia klasy średniej. Wykorzystany był jako symbol wiary w lepsze jutro oraz narzędzie pomagające budować społeczne utopie. Aktualnie mamy tysiące wzorów oprawek do okularów, suszarek, metod oświetlenia jak również setki targów meblowych każdego roku. Czy którykolwiek z tam prezentowanych projektów ma szansę stać się ikonicznym? Czy nie dotarliśmy do punktu, w którym nie jesteśmy już w stanie ugruntować żadnego wzoru w kulturze? Ta niemożliwość oryginalności i innowacyjności przeczy emancypacyjnej mocy przedmiotu, który onegdaj patronował „rewolucji życia codziennego". Obecnie w swej globalnej akumulacji rzeczy sprawiają nie tylko to, że ich nie dostrzegamy, ale również powodują – jakby napisał Byung-Chul Han – ich transparentność, która wyzbywa przedmioty znaczeniowej intensywności. W swej masie krytycznej zyskały za to nowy atrybut – wzbudzają w nas poczucie winy. Zawstydzając swoją obecnością, wręcz podważając sens naszego z nimi współistnienia. To krytyczne zaangażowanie rzeczy jest treścią wystawy „2025". Choć data nieco wybiega w przyszłość, zdaje się ona współcześnie jedynie rozciągniętą teraźniejszością, nie przynosząc wizji wyzwolenia od niepokojących scenariuszy.
Prezentowane na wystawie prace pochodzą z cyklu „Recycled Empire", którego tytuł przywołuje majestatyczny styl początku XIX w. ale ukrywa też w sobie dystopijne myślenie Mateusza Pęka. Jest wytrychem „aby kwestionować idee wartościowania sztuki według jej ekologicznego potencjału. W ramach tej praktyki poddawane są rewizji warunki kulturowej i artystycznej produkcji, niemogącej się obyć bez materialnego komponentu" [1].
Ekspozycja zawiera obiekty lokujące się pomiędzy ideą designu krytycznego a dziełami sztuki krytycznej. Z jednej strony wabią one cytatami z klasyki wzornictwa z jej połyskliwością i wymuskaną stylistyką, z drugiej odtrącają toksyczną materialnością, wręcz kancerogennym niebezpieczeństwem. Artysta wikła do swojej twórczości całą gamę plastików, koks będący efektem rafinacji ropy, jego spalanie jak i sam efekt ciepła generowany przez obecną na wystawie suszarkę do paznokci.
Przyszłość w diagnozie artysty, nie przynosi wyzwolenia a jedynie intensywniejsze z przedmiotami splątanie – to nasza tragiczna symbioza. Ich los, nawet jeśli jest przez nas ignorowany, nieuchronnie wpływa na nasze dalsze w świecie z nimi funkcjonowanie – nie myląc go z funkcjonalizmem.
--
[1] fragment tekstu Magdaleny Cichockiej
wystawa czynna do 17.12.2023
W latach pięćdziesiątych, jak i w późniejszych dekadach XX w. design pełnił funkcję bodźcową, rozbudzając marzenia klasy średniej. Wykorzystany był jako symbol wiary w lepsze jutro oraz narzędzie pomagające budować społeczne utopie. Aktualnie mamy tysiące wzorów oprawek do okularów, suszarek, metod oświetlenia jak również setki targów meblowych każdego roku. Czy którykolwiek z tam prezentowanych projektów ma szansę stać się ikonicznym? Czy nie dotarliśmy do punktu, w którym nie jesteśmy już w stanie ugruntować żadnego wzoru w kulturze? Ta niemożliwość oryginalności i innowacyjności przeczy emancypacyjnej mocy przedmiotu, który onegdaj patronował „rewolucji życia codziennego". Obecnie w swej globalnej akumulacji rzeczy sprawiają nie tylko to, że ich nie dostrzegamy, ale również powodują – jakby napisał Byung-Chul Han – ich transparentność, która wyzbywa przedmioty znaczeniowej intensywności. W swej masie krytycznej zyskały za to nowy atrybut – wzbudzają w nas poczucie winy. Zawstydzając swoją obecnością, wręcz podważając sens naszego z nimi współistnienia. To krytyczne zaangażowanie rzeczy jest treścią wystawy „2025". Choć data nieco wybiega w przyszłość, zdaje się ona współcześnie jedynie rozciągniętą teraźniejszością, nie przynosząc wizji wyzwolenia od niepokojących scenariuszy.
Prezentowane na wystawie prace pochodzą z cyklu „Recycled Empire", którego tytuł przywołuje majestatyczny styl początku XIX w. ale ukrywa też w sobie dystopijne myślenie Mateusza Pęka. Jest wytrychem „aby kwestionować idee wartościowania sztuki według jej ekologicznego potencjału. W ramach tej praktyki poddawane są rewizji warunki kulturowej i artystycznej produkcji, niemogącej się obyć bez materialnego komponentu" [1].
Ekspozycja zawiera obiekty lokujące się pomiędzy ideą designu krytycznego a dziełami sztuki krytycznej. Z jednej strony wabią one cytatami z klasyki wzornictwa z jej połyskliwością i wymuskaną stylistyką, z drugiej odtrącają toksyczną materialnością, wręcz kancerogennym niebezpieczeństwem. Artysta wikła do swojej twórczości całą gamę plastików, koks będący efektem rafinacji ropy, jego spalanie jak i sam efekt ciepła generowany przez obecną na wystawie suszarkę do paznokci.
Przyszłość w diagnozie artysty, nie przynosi wyzwolenia a jedynie intensywniejsze z przedmiotami splątanie – to nasza tragiczna symbioza. Ich los, nawet jeśli jest przez nas ignorowany, nieuchronnie wpływa na nasze dalsze w świecie z nimi funkcjonowanie – nie myląc go z funkcjonalizmem.
--
[1] fragment tekstu Magdaleny Cichockiej
Prosimy nie odpowiadać na tę wiadomość. W celu kontaktu, prosimy, piszcie do nas na adres bwa@bwazg.pl
Galeria BWA | Al. Niepodległości 19 | 65-048 Zielona Góra | 0048 68 325 37 26 | www.bwazg.pl | bwa@bwazg.pl | fb.com/bwazielonagora
Godziny otwarcia | wtorek-sobota 12-19 | niedziela: 11-17 | poniedziałek: nieczynneGaleria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na adres rezygnacja@bwazg.pl
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Wystaw Artystycznych z siedzibą w Zielonej Górze, Al. Niepodległości 19. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się poprzez adres e-mail: rodo.bwa@gmail.com. Przetwarzanie danych następuje w celu prawnie uzasadnionego interesu, realizowanego przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakich zostały zebrane, a po tym czasie przez okres w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa. W każdej chwili mają Państwo prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo dostępu do danych, możliwość ich poprawienia oraz prawo ich usunięcia (prawo do bycia zapomnianym), wniesienia skargi do Prezesa UODO. Więcej informacji dot. przetwarzania danych osobowych, znajduje się na: http://bwazg.pl/polityka-prywatnosci
Komentarze
Prześlij komentarz