TWOŻYWO | Prze\T/rwanie [20.01-12.02]




kuratorka: Karolina Vyšata

wernisaż 20.01 godz. 19:00
wystawa czynna do 12.02.2023


Twożywo zaczęło pytać w latach dziewięćdziesiątych.


„A teraz napisz,
co Ciebie różni
od innych."1


Plądrowali miasto swoimi czarno – białymi hasłami, pracowali na murach i w środkach komunikacji masowej. Ich celem była zmiana trajektorii lotu przypadkowych przechodniów i pasażerów. „… nie zajmowaliśmy się sztuką, lecz komunikacją"2. Po prostu jeździli po mieście od przystanku do przystanku.

We wrześniu 1995 roku, Robert Czajka, Mariusz Libel i Krzysztof Sidorek (jako grupa Pinokio) założyli papierowe czapki i nosy wszystkim figurom alegorycznym w Ogrodzie Saskim w Warszawie. Przyglądając się jedynemu, zachowanemu zdjęciu, dokumentującemu ten precedens, widać zżółknięte już liście kasztanowca3. Po nonszalancko rozpiętych bluzach trzech młodych mężczyzn, można domniemywać, że wieczór był ciepły. Blur pikseli zasłania emocje artystów – nie one są najważniejsze. Na pierwszym planie, w niebieskiej koszuli stoi Robert, obok, z nożyczkami w dłoni, pręży się Marian, Krzysztof jest najwyżej, przytrzymuje się muzy „Matematyki". Poza kadrem, w papierowych nakryciach głów, towarzyszą im rzeźby, m.in.: „Rozum", „Poezja", „Twórczość", „Pouczenie" (na cokole napis „Prawda"), „Malarstwo", „Medycyna", „Flora", „Chwała".

„Zrywamy raz na zawsze z patosem wiecznośći w stosunku do dźeł sztuki.
Bezwzględna wartość dźeł sztuki waha śę pomiędzy 24 godźinami a miesiącem."4

Przełom wieków przemeblował przestrzeń publiczna. W Warszawie zrobiło się kolorowo, wieloznacznie, głośno i mgliście zarazem. Robert Czajka wybrał atelier ASP a Twożywo zostało na ulicach, czając się na wydreptanych już trasach. Atakowali swoich kursantów przestawionym porządkami liter, ilością i gabarytami projektów, efemerycznością działań i pouczeń (najkrócej wiszący billboard: „Kiedy wreszcie będzie wojna?", wrzesień 2001). Spotykali się ze swoimi odbiorcami przypadkowo a zarazem niezwykle celnie. Pytali każdego: „Czystość jest?" (wrzesień 2008). Nigdy nie na zawsze.
Wiele projektów Twożywa przetrwało do dziś, zapisane jedynie na mapie strony: www.twozywo.art.pl

Chronologia:
- MCMXCIV- MCMXCIX pinokiowy pamiętnik:
- - XXV projekty naklejek
- - VII szablony
- - I akcja
- twożywo MM:
-- CXXVI billboardy
-- LXIV murale
-- DCIX ilustracje
-- XX animacje
-- V gry
-- LXV kalendarze
-- XX radio
-- XIX fotografie
-- XXXII wyrazizmy
-- I paszport polityki
-- I Zaciemnienie
- MMXI pauza
- MMXXI Plądrujemy ruiny rzeczywistości (red. Katarzyna Tórz)
- MMXXI-MMXXIII Tvvożylina:
-- I archiwum
-- II/I wystawy prze\T/rwanie (66P we Wrocławiu, BWA Bielsko Biała/BWA Zielona Góra)
-- I wystawa ISTnienie (Instytut Polski w Dusseldorfie)
-- I kalendarz ZƎ słów 
-- I kuratorskie podpisy pod obrazkami:
Twożywo jest jak plastelina z lat dziewięćdziesiątych. Brudzi palce, jest z lekka sparciała i drętwa. Można ją jednak ogrzać w rękach a wtedy odpłaci się najrozmaitszymi kształtami. Im dłużej ją obracasz, tym więcej Ci zdradza. I tak, po jakimś czasie:
Kultura i sztuka odbijają się od siebie
Dozór gwiżdże nie na pozór
Nadal w trudzie w Warszawie
Się wiele znaczy
Działają E-biblioteki
Nasz tata jest z nami cały czas
Kwadratowe ekrany wcale nie zbrzydły
Ucz trochę się przemoczyło a istnienie zarosło
Kraków pogonił Siatanistów
Imitacje słabości
Zbaw się i pracuj
Bóg się wzbogacił
Wilk i owca czekają razem na restaurację
Jednostka na dnie
Złe nocne zabawy
Świadomy został zburzony
Wyraz wybiera obraz
Tworzenie tablic i transparentów jest miłością
V się pojawia a T upada
Kije strachu są z tektury
Przetrwanie?

A jeśli zostawisz plastelinowe twożywo zbyt długo poza ciepłem swoich dłoni: zastyga – przestaje komunikować. Pytania zostają, nie pozwól im odejść.

__

1. http://www.twozywo.art.pl/twzw.php?cvm, dostęp z dn. 29.12.2022.
2. Mariusz Libel w rozmowie z Piotrem Kosiewskim, 2011. Wywiad przytoczony przez Wojtka Kozłowskiego w „Plądrujemy ruiny rzeczywistości", Warszawa 2021, s. 88.
3. http://www.twozywo.art.pl/twzw.php?s9, dostęp z dn. 29.12.2022.
4. Bruno Jasieński, Mańifest w sprawie poezji futurystycznej, 1921.


Producentem wystawy jest 66P Subiektywna Instytucja Kultury.
    __
    Prosimy nie odpowiadać na tę wiadomość. W celu kontaktu, prosimy, piszcie do nas na adres bwa@bwazg.pl




Galeria BWA | Al. Niepodległości 19 | 65-048 Zielona Góra | 0048 68 325 37 26 | www.bwazg.pl | bwa@bwazg.pl | fb.com/bwazielonagora
Godziny otwarcia | wtorek-sobota 12-19 | niedziela: 11-17 | poniedziałek: nieczynne
Galeria BWA jest finansowana przez Urząd Miasta Zielona Góra
Jeśli nie chcesz otrzymywać materiałów promocyjnych od galerii BWA w Zielonej Górze możesz zrezygnować wysyłając pusty e-mail na adres rezygnacja@bwazg.pl 
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Wystaw Artystycznych z siedzibą w Zielonej Górze, Al. Niepodległości 19. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się poprzez adres e-mail: rodo.bwa@gmail.com. Przetwarzanie danych następuje w celu prawnie uzasadnionego interesu, realizowanego przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakich zostały zebrane, a po tym czasie przez okres w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa. W każdej chwili mają Państwo prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo dostępu do danych,  możliwość ich poprawienia oraz prawo ich usunięcia (prawo do bycia zapomnianym), wniesienia skargi do Prezesa UODO. Więcej informacji dot. przetwarzania danych osobowych, znajduje się na: http://bwazg.pl/polityka-prywatnosci


Komentarze

Popularne posty