Petycja do dyrekcji ZOK

Do dyrekcji ZOK
Petycja

Czy ZOK byłby zainteresowany aby w ramach planetarium które prowadzi, przedstawić dorobek lokalnych autorów i wydawców science- fiction?

Rzekomo w Żaganiu niejaki Johannes Kepler ukończył i przygotował do druku powieść fantastyczną czy też fantastyczno- naukową o nazwie "Somnium" (Sen). Wydano ją ok. 385 lat temu, już po śmierci autora.

Dopiero 7-8 lat temu przetłumaczono ją z łaciny na jęz. niemiecki. Czy dzieło to zyska uznanie ZOK i zostanie w jakiś sposób przedstawione? Może być to film lub sztuka na kanwie tej powieści. Może ona razić katolików, bo jej autor nie był katolikiem. Opowiada o demonach.

Wczoraj rozmawialiśmy o tej powieści, która w naszej ocenie jest pierwszą powieścią fantastyczną tego regionu. Jest to z pewnością wartościowy element lokalnej kultury, który należy wyciągnąć z zapomnienia. Część autorów uznaje ją za pierwsza opowieść science -fiction, ale dla mnie pierwszym dziełem science-fiction jest "Sen Scypiona" z jesieni 52 roku p.n.e.

Również Sen Scypiona (łac. Somnium Scipionis) mógłby zostać wiernie przedstawiony jako rodzaj animacji 3D przez ZOK w owym planetarium. Mimo że bardzo stare i aż antyczne, jest to dla mnie chyba najlepsze opowiadanie fantastyczne jakie znam. IMHO, warto pokazać korzenie fantastyki. 


Opis powieści J. Keplera:

Somnium sive astronomia lunaris. Mit einem Leitfaden für Mondreisende von Beatrix Langner

Der Traum, oder: Mond Astronomie
Der Traum, oder: Mond Astronomie
Somnium sive astronomia lunaris. Mit einem Leitfaden für Mondreisende von Beatrix Langner

Reihe: Batterien Bd. 004
Auflage: 2
271 Seiten, Gebunden

Übersetzung: Hans Bungarten

Erschienen: 2012
ISBN: 978-3-88221-626-4
Preis: 29,90 €
--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty